Wednesday, September 24, 2008

Apa nak jadi ni?

Alhamdulillah hari ni dah masuk hari yang ke 24 berpuasa.Kurang dari seminggu lagi kita semua akan beraya.Raya adalah hari kemenangan untuk umat islam yang berpuasa.Puasa beb,tapi kenapa ada je yang tak berpuasa?

Kerja di kargo banyak membuka mataku terutama dibulan ramadhan.Masa inilah kawan-kawan bukan islam menjadi kawan yang paling rapat.Makan minum ditanggung beres.Terasa kesal juga bila kawan-kawan yang aku kenal tidak berpuasa.Jadi apa guna raya untuk mereka?Tepuk dada tanya selera.

Monday, September 15, 2008

Zam Zam

Buat pertama kali (seingat aku la),hari ini aku berbuka puasa dengan minum air Zam Zam.Ayah sudah pulang dari umrah..alhamdulillah.Saban hari aku berdoa semoga ayah selamat pergi dan selamat sampai.

Ok,cerita mengenai air zam zam ni,lepas balik dari menjemput ayah tadi,mak dengan selambanya menyuruh aku minum air tu.

"ape mak ni,kan puasa"
"ya Allah,mak dah terminum tadi"

Haha ape la mak ni,mungkin terlampau dahaga ataupun terlampau rindu sangat dengan ayah..haha..macam-macam la mak ni.Owh ye ayah ada belikan aku jubah,cool beb!

Thursday, September 11, 2008

Sofea

Hai budak kecil ni..dari dia dah boleh merangkak sampai la dah boleh berjalan sekarang ni,dia sentiasa didepan mataku.Entah kenapa malam ni teringat kat dia je.Agaknya minggu depan tak dapat lagi tengok dia tersengih nampak gigi sebatang dua tu yang asyik teringat je..Harap-harap dia ok la kat sekolah baru tu..

Wednesday, September 10, 2008

Terawih?

Dulu masa aku kecil (kalau tak silap masa tu umur aku 11 atau 12 tahun),Ramadhan lah yang paling best.Masa tu la aku dapat keluar malam tak seperti hari-hari biasa.Emak memberi kebenaran untuk aku menunaikan terawih di surau.Ape lagi beb,peluang jangan ditolak.

Di surau,belum pun habis raka'at pertama terawih,aku dengan kawan-kawan keluar main mercun.huhu..dulu-dulu memang senang nak beli mercun.Kekadang tu buat sendiri pun ada,siap boleh main perang lagi.hehehe..

Sedang asyik dengan main mercun,tengok jam dah dekat pukul 10 malam,ape lagi semua pun berhenti.nak tahu kenapa?...kami pergi semula ke surau untuk menjamu selera (more)..Lepas je more aku bergegas balik ke rumah buat kerja sekolah.Itu pun ada yang tak siap sebab terlalu penat.

Monday, September 8, 2008

Tentang Emak

Sakit sini sakit sana
Tidur tak pernah lena
9 bulan aku dikandungnya
Tiba masa berjihad melahirkan
Menitis air matanya mendengar tangisan
Mata sepet macam cina dalam dakapan
Dengar sini dengar sana
Tentang emak ku bercerita
Bukan mitos bukan rekaan
Pena menari buat kenangan


Ku perlukanmu
Ku sayang kamu
Mana mungkin hidup tanpamu

Tanya.. mana ibu tak sayang anak
Walaupun kecil diajak berborak
Tak pernah mengeluh membesarkan kami beranak
Kasih sayangnya tak bisa dirompak
Bunyi nyamuk buatnya tak senang
Ambil semburan marah bukan kepalang
Kelambu dipasang buat anak tersayang
Tidur lena hatinya terasa lapang

Ku perlukanmu
Ku sayang kamu
Mana mungkin hidup tanpamu
Biar teman silih berganti
Tapi..hanya kau yang satu

Pada satu masa kita ada sengketa
Ikut kata hati buat ku buta
Acapkali kata-katamu ku ingkar
Buat tak endah ku main langgar
Dah jenuh berkali-kali dia berpesan
Masuk kanan keluar kiri tiada kesan
Sebat cubit hanya balasan pengajaran
Arrhh isyhh jangan dilafazkan
Pilu hatinya tiada siapa perasan


Ku perlukanmu
Ku sayang kamu
Mana mungkin hidup tanpamu

Anak-anak tiada beda
Kasih sayang sama saja
Pusatmu pusatku jua
Haha.. itu hanya gurau senda
Usik mengusik kita sama-sama ketawa
Ketawa jangan sampai pecah perut sudahlah
Yang ku sanjung yang ku sayang dialah...
Segalanya...haha
LOVE!!!


Saturday, September 6, 2008

Puasa

Alhamdulillah hari ini dah masuk hari keenam berpuasa.Ramadhan kali ini aku terasa semacam puas berpuasa,entah kenapa tak dapat aku terangkan disini.Terasa lagi sedikit kelainan kali ini,ayah mengerjakan umrah bersama sepupunya.